Tilannekatsaus hoopersin kehitykseen lajiliitossa, lokakuu 2024

Tässä tilannekatsauksessa päivitetään hoopersin kehitys SAGIssa sekä kerrotaan seuraavia vaiheita. Aiemmat tilannekatsaukset on julkaistu marraskuussa 2023 ja heinäkuussa 2023.

Kilpailutoiminnan alkaminen

Hooperskilpailujen todennäköinen alkamisaika on vuoden 2025 toinen neljännes (Q2) eli huhtikuu-kesäkuu. Tämä tarkoittaa, että ensimmäiset kisat voitaisiin kisata kyseisellä ajanjaksolla. Agilityliitto on tiedottanut heinäkuussa 2023 hoopersin kilpailutoiminnan aloittamisen olevan mahdollista vuonna 2025 edellyttäen, että KITU3-ohjelmiston Agilityliiton käyttöliittymä on oltava käyttöönotettuna.  Suosittelemme lukemaan enemmän aiheesta aiemmasta uutisesta (linkki).

KITU-kehityksen edistymisestä kerrotaan SAGIn syyskokouksessa 19.10.2024 ja tämän jälkeen tiedotetaan siitä, miten se vaikuttaa hoopersin kilpailutoiminnan alkamiseen.

Seurat voivat halutessaan varata kilpailuja erilliseen hoopersin kilpailupäivien varaustaulukkoon. Tutustu tarvittaessa aiemmin julkaistuun uutiseen aiheesta (linkki).

Hoopersin kansainvälinen (FCI) kehitys

FCI:n hooperstoimikunta on toiminut vuoden 2024 alusta alkaen. FCI:n hooperstoimikunnan tavoitteena on kehittää hoopersia kunnioittaen lajimuodon ominaispiirteitä ja julkaista lajin FCI-säännöt. Suomen Kennelliiton delegaattina toimii Kati Wala-Bruin ja varadelegaattina Laura Mättö (nimitysuutinen

SAGI huomioi lajimuodon kehityksessä kansainvälisen (FCI) lajikehityksen yhteistyössä Kennelliiton kanssa sillä aikataululla, kun se on käytännössä mahdollista.

Hoopersin kansallinen tulkintaohje

Agilityliitto valmistelee hoopersin kansallista tulkintaohjetta.Tulkintaohjeessa huomioidaan lajimuodon kansainvälinen (FCI) kehitys sekä lajiliiton järjestämä kansainvälinen koulutus hooperstuomareille. Tulkintaohje julkaistaan ennen kilpailutoiminnan alkua ja sitä tullaan päivittämään tarpeen mukaan.

Hoopersin valmentajakoulutuksen kehitys

SAGI on julkaissut hoopersin valmentajapolun. Valmentajapolku on kaksivaiheinen: HOVA1-hoopersin apuvalmentaja ja HOVA2- hoopersvalmentaja.

Tällä hetkellä SAGIn koulutustarjonnan kautta on saatavilla hoopersin apuvalmentajan (HOVA1) koulutus kokonaisuudessaan. HOVA1-kurssi on tarkoitettu kaikille hoopersin apuvalmentajaksi haluaville. HOVA1-lisäkoulutus on tarkoitettu jo aikaisemmin AVA1-kurssin suorittaneille. HOVA1-pätevyys on edellytys HOVA2-kurssille.

Hoopersvalmentajan (HOVA2) koulutuskokonaisuus on osittain valmis. HOVA2-koulutukseen kuuluvat yleiset moduulit ovat samat kuin AVA2-koulutuksessa, joten ne ovat kaikki jo saatavilla. HOVA2-koulutuksen hoopersmoduulit on tarkoitus valmistua vuoden 2025 aikana.

Tutustu HOVA-koulutuksien aiempiin uutisiin täällä: linkki

HOVA1-kurssi kiinnostaa
Hoopersin apuvalmentajakurssin on tällä hetkellä suorittanut yli 50! Rohkaisemme jäsenseuroja kurssijärjestelyihin. Syksylle on tulossa ainakin kaksi HOVA1 kurssia ja HOVA1-lisäkoulutusta, mutta molemmat kurssit ovat täynnä.

Kursseja järjestävät SAGIn jäsenseurat ja SAGI kannustaa ottamaan asian puheeksi omassa seurassa, josko kurssin järjestäminen onnistuisi oman seuran kautta. Mikäli seura tarvitsee lisätietoa kurssin järjestämisestä, voi aina olla yhteydessä kurssin vetäjiin eli joko HOVA-koulutusoikeudet saaneisiin liittokouluttajiin tai muihin kurssin vetäjiksi vahvistettuihin henkilöihin.  Kurssin järjestämiseen tarvittava tieto voi löytyä myös täältä.

Kaikki liitolta anotut kurssit löytyvät kurssikalenterista Moodlesta, johon vierailijaksi kirjautuneena pääset tarkastelemaan tulevia kursseja. Niitä päivitetään sinne sitä mukaan kun seurat niitä anovat.

Hooperswebinaari 21.10.2024

SAGI järjestää hooperswebinaari lajin harrastamisesta kiinnostuneille ja seuroille 21.10.2024

Matalan kynnyksen tapahtumassa tutustutaan uuteen koiraurheilulajiin hoopersiin. Tapahtuman tavoitteena on esitellä hoopersia lajista kiinnostuneille sekä rohkaista yhdistyksiä järjestämään hooperstapahtumia.

Tutustu uutiseen täällä. Tapahtumassa vastataan myös ennakkokysymyksiin.

Hoopersin epäviralliset kilpailut 3.11. Vantaalla

SAGI järjestää yhteistyössä I-HAH ry:n kanssa epäviralliset hooperskilpailut tuomaripäivien yhteydessä sunnuntaina 3.11. alkaen klo 14. Tapahtuman tiedot löytyvät I-HAH ry:n FB-tapahtumasta. Aiemmin samana päivänä hallilla järjestetään myös epäviralliset agilitykilpailut.

Hoopers valionarvosäännöt voimaan 1.1.2025

Hoopersin valionarvo on hyväksytty Kennelliitossa - lue uutinen täältä. Tämä tarkoittaa sitä, että hoopersista valioituville koirille myönnetään FI AVA-HO valionarvo.

Valionarvoon tarvitaan 3 x hooperssertifikaatti korkeimmassa tasoluokassa kolmelta eri agilitytuomarilta sekä Kennelliiton määrittämä vähintään H (hyvä) laatuarvostelu koiranäyttelystä.

Hoopersin lajiesittely ja usein kysytyt kysymykset SAGI:n kotisivuilla

Haluatko tietää, mitä lajiliitossa tapahtuu hoopersin osalta? Tai kaipaatko esittelymateriaalia hoopersista? Tutustu SAGIn kotisivujen hoopers-sivuun! Hooperstietoutta lisätään pikkuhiljaa ja linkit materiaaliin löytyvät kootusti kyseisen sivun kautta. Usein kysytyt kysymykset-osioon kerätään hooperstyöryhmälle tulleet kysymykset vastauksineen - vastaus kysymykseesi voi siis löytyä jo SAGIn kotisivuilta.