Tule mukaan Suomen Agilityliiton hallitukseen

Kuva: Jukka Pätynen/koirakuvat.fi

Oletko intohimoinen agilityharrastaja ja haluat vaikuttaa lajin tulevaisuuteen? Nyt sinulla on mahdollisuus hakea Suomen Agilityliiton hallitukseen ja olla mukana kehittämässä toimintaamme. Hallituksen jäsenenä pääset osallistumaan päätöksentekoon, joka vaikuttaa niin tuhansien harrastajien arkeen kuin lajin sekä liiton kehitykseen.

Hallituksen jäsenenä osallistut SAGIn toiminnan suunnitteluun ja päätöksentekoon. Pääpainopisteinä vuonna 2025 ovat hyvinvointi lajissa, harraste- ja valmennustoiminnan kehittäminen, AWC2026 ja juhlavuosi, hallinnon selkeytys sekä strategian viimeistely valmiiksi.

Liittymällä mukaan hallitukseen voit tuoda oman panoksesi Agilityliittoon ja lajin toimintaan. Liitto tarvitsee intohimoisia ja ahkeria vapaaehtoisia, jotta laji kehittyy ja menestyy entistä paremmin.

Puheenjohtajien hallituskauden kestoon muutoksia

Hallitusjäsenet valitaan aina kahden vuoden mittaiselle hallituskaudelle. Vuonna 2023 liiton sääntöjä päivitettiin pidentämällä myös puheenjohtajiston hallituskautta kahteen vuoteen aiemmasta yhdestä vuodesta. Sääntömuutoksella haluttiin saada puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja erovuoroon vuorovuosina, jotta tiedonsiirto voidaan varmistaa puheenjohtajiston vaihtuessa.

Sääntömuutosta ei saatu voimaan vielä vuoden 2023 aikana, joten sääntö on astunut voimaan vasta 2024. Tästä johtuen vuonna 2024 valitaan puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja molemmat kahden vuoden kaudelle samanaikaisesti. Liiton sääntöjen tulevissa päivityksissä huomioidaan pykälän 9 § muotoilu geneeriseksi, jotta tulevaisuudessa puheenjohtajat saadaan vuorovuosin erovuoroon.

Uusi hallitus valitaan äänestämällä, mikäli halukkaita tulee enemmän kuin hallituspaikkoja. Hallituksessa erovuorossa ovat puheenjohtaja, varapuheenjohtaja ja neljä hallituksen muuta jäsentä.

Kuinka asettua ehdolle?

Liiton hallitus valitaan seurojen esityksistä ja ehdotuksista. Toivommekin saavamme mahdollisimman monta esitystä hallituksen jäsenistä jo etukäteen, jolloin seurojen on mahdollista tutustua ehdokkaisiin ja ehdottaa hallituksen jäseniä kokouksessa.

Hallitukseen haluavat voivat ilmaista kiinnostuksensa etukäteen. Täytä Canvan pohja (ilmainen kirjautuminen Facebookin kautta) täällä tai vastaa kysymyksiin tämän tiedoston kautta (lataa tiedosto koneellesi ja täytä) ja lähetä esittelysi osoitteeseen toimisto@agilityliitto.fi. Agilityliitto lisää vastaukset Canvan pohjaan kaikkien niiden kohdalla, jotka ovat lähettäneet esittelyt tiedoston kautta täytettynä.

Toimisto lisää esittelyt julkiseen syyskokouksen materiaalikansioon, jossa kaikkien on mahdollista tutustua ehdokkaisiin etukäteen. Kansiosta löytyy myös ohje, jossa kerrotaan lyhyesti mitä kohtiin täytetään.

Mikäli teet sosiaalisessa mediassa hallituskampanjaa, merkitse @agilityliitto julkaisuusi, jotta voimme jakaa sen SAGIn sosiaalisissa medioissa uudelleen ja saat mahdollisimman paljon näkyvyyttä! Myös syyskokouksessa voi ilmaista olevansa käytettävissä.

Vuosikokouksessa ehdokkaiden tulee varautua esittelemään itsensä, kokemuksensa yhdistystoiminnassa ja mielenkiintonsa koulutuksen, kilpailun, para-seniori ja nuorison ja viestinnän keskuudessa.

Mitä hallitusjäsenen tehtäviin kuuluu?

Hallitusjäsenet

Hallitusjäsenen tärkein tehtävä on hallitusjäsenyys, eli osallistuminen hallituksen kuukausittaisiin kokouksiin ja sieltä nousseiden tehtävien hoitamiseen, osallistua kaksi kertaa vuodessa järjestettäville yhteispäiville sekä liiton vuosikokouksiin. Tämän lisäksi jokainen hallitusjäsen toimii toimikuntavastaavana, osallistuen toimikunnan kokouksiin ja toimikuntatyöskentelyyn. Hallituksen jäsen vastaa oman toimikuntansa asioiden tuomisesta hallituksen kokouksiin ja on vastuussa toimikunnan toimintasuunnitelman, -kertomuksen ja budjetin valmistumisen organisoimisesta.

Hallituksessa on tärkeää olla mukana henkilöitä joilla on riittävä ymmärrys taloudesta, sillä hallituksella on päävastuu liiton talouden suunnittelusta ja sen seurannasta.

Hallitukseen on hyvä hakeutua ja valita henkilöitä, joilla on resursseja ja aikaa käytettäväksi liiton toimintaan.

Puheenjohtajisto

Puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja ovat työpari, jotka vastaavat kokonaisuuden hallinnasta, kutsuu hallituksen koolle ja johtaa kokouksia. Puheenjohtajistolle kuuluu myös hallinnollisia tehtäviä laskutukseen ja sopimuksiin liittyen. Puheenjohtajisto käsittelee ja ratkaisee toimikuntatyössä mahdollisesti ilmeneviä ongelmatilanteita ja on mukana kriisiviestinnän organisoimisessa. Puheenjohtajisto viimeistelee liiton toiminnan kannalta tärkeimmät materiaalit (toimintasuunnitelman, -kertomuksen sekä vuosikokousmateriaalit). Puheenjohtajiston on myös toivottavaa osallistua Olympiakomitean tapahtumiin yhdessä toiminnanjohtajan kanssa, joita järjestetään muutamia vuodessa.

Vuosittain maksettava hallituspalkkio

Vuonna 2024 toimimisesta hallituksessa on maksettu seuraava palkkio

• Puheenjohtaja- ja varapuheenjohtaja 1200 e
  • Sihteeri 1200 e
  • Henkilöstön esihenkilö 1200 e
  • Hallitusjäsen 800 e

Vuodelle 2025 hallitus tulee esittämään samoja palkkioita. Palkkion saaminen edellytää aktiivista osallistumista kokouksiin.

Missä ja milloin valinta tehdään?

Syyskokous järjestetään 19.10.2024. Kokoukseen ilmoittautuminen ja muut lisätiedot löytyvät SAGIn kotisivuilta. Toivomme kaikkien harkitsevan osallistumista hallitukseen ja tukevan Agilityliiton tulevaisuutta.

Yhdessä voimme jatkaa agilityliiton menestystä ja tehdä agilityurheilusta entistäkin suositumpaa. Nähdään syyskokouksessa!

Muut tavat liittyä toimintaan mukaan?

Syyskokouksen ja uuden hallituksen valinnan jälkeen aukeaa myös toimikuntahaku!