Agilityliiton syyskokouksessa valittiin vuoden 2025 hallitus

Kuva: Jukka Pätynen/koirakuvat.fi

Suomen Agilityliiton syyskokous järjestettiin 19.10.2024 Helsingissä Sporttitalolla sekä etäyhteyksin. Syyskokoukseen osallistui 70 jäsenyhdistystä, jotka edustivat yhteensä 4236 lisenssinhaltijaa. Kokouksen puheenjohtajana toimi Laura Karppinen.

Syyskokous käsitteli ja hyväksyi liiton 2025 toimintasuunnitelman ja talousarvion. Vuonna 2025 liiton strategiassa siirrytään rullaavaan strategiamalliin, pidemmän aikavälin strategiassa 2025 painopiste on valmennustoiminnan kehittämisessä. Toimintasuunnitelma on laadittu pitkälti liiton toimikuntien ja työryhmien toimesta, ja ne ovat olleet mukana myös strategian kehitystyössä. 2025 talousarvion toiminnallinen tulos on ensimmäistä kertaa vuosiin noin 30 000 € plusmerkkinen. 2026 tuleva Opetus ja Kultturiministeriön tukien leikkaus vaatii kuitenkin talouden tarkkaa suunnittelua ja erityisesti liiton tulorakenteen tarkkailua lähivuosina.

Tutustu uuteen hallitukseen

Liiton puheenjohtajaksi vuosiksi 2025-2026 valittiin Mia Laamanen ja varapuheenjohtajaksi Laura Karppinen. Puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan kausi on kummallakin kaksi kalenterivuotta johtuen sääntömuutoksessa patentti- ja rekistehallituksen hyväksymiin sääntöihin jääneestä vuosiluvusta. Muotoilu korjataan ja 2027 vaalissa puheenjohtaja valitaan kahdeksi vuodeksi ja varapuheenjohtaja vuodeksi, jolloin puheenjohtajiston kauden lomittuvat jatkossa yleiskokouksen aiemman päätöksen mukaisesti. Hallituksen jäseniksi valittiin vuosiksi 2025-2026 Tuomas Hemminki, Suvi-Tuuli Skyttä, Marja Salomaa ja Einari Pekkala, sekä vuodeksi 2025 Seidi Koskinen.

Vuoden 2025 hallitus

• Mia Laamanen, puheenjohtaja
  • Laura Karppinen, varapuheenjohtaja
  • Einari Pekkala
  • Katariina Kuiro
  • Marja Salomaa
  • Mirva Mustonen
  • Saara Krook
  • Seidi Koskinen
  • Suvi-Tuuli Skyttä
  • Tuomas Hemminki

Muut kokouspäätökset

Tuomari- ja koetoimitsijalisenssi

Kokous päätti ottaa 1.1.2025 alkaen käyttöön esitetyn tuomari- ja toimitsijalisenssin. Uusi lisenssityyppi on tarkoitettu niille tuomareille ja koetoimitsijoille, joilla ei oman harrastuksensa vuoksi ole tarvetta muulle agilitylisenssille.

Tuomareiden jääviyssääntö

Kennelliiton uusi tuomareiden jääviyssääntö aiheutti keskustelua tuomarin kasvattaman koiran mittaamisen osalta. Kokouspäätös oli, että uusi jääviyssääntö otetaan agilityssä käyttöön ilman lajikohtaisia tiukennuksia, mutta tuomarin jääviys kasvattamiensa koirien mittaajana lisätään toimintaohjeeseen.

Tuomaripalkkion käyttöönotto

Tuomaripalkkio päätettiin äänestyksen jälkeen ottaa käyttöön esitetyssä muodossaan perustuen tuomarin arvostelemien starttien määrään, ja liiton keskitetysti starttimaksujen yhteydessä laskuttamana ja tuomareille maksamana. Kennelliiton kanta tehtyyn ratkaisuun joudutaan vielä selvittämään ennen palkkion käyttöönottoa.

Arvokilpailukalenteri vuosille 2027-2028

Kokous hyväksyi esitetyt muutokset 2027-2028 arvokilpailukalenteriin. Keskeiset muutokset ovat JSP-SM-kilpailun jakaminen kahteen kilpailutapahtumaan ja SM-kilpailujen ajankohdan siirtyminen elokuun lopulta kesäkuun puoliväliin. Keskustelua aiheutti juniorien SM-kilpailun ajankohta melko lähellä JOAWC-ajankohtaa, ja juniori-, seniori- ja paraohjaajien SM-kilpailujen ajankohdan uudelleen harkinnasta tehtiin vastaesitys. Äänestyksessä alkuperäisen esityksen arvokilpailukalenteri sai kuitenkin enemmän ääniä, ja kalenteri hyväksyttiin kokonaisuutena.

Palkitseminen agilitykilpailuissa

D1-säännön palkitsemista koskevan ohjeen osalta kokous teki esityksen mukaisen periaatepäätöksen siitä, että ohjeesta poistetaan palkittavien koirakoiden määrää ja palkitsemisperusteita koskeva teksti. Kilpailun järjestäjä voi sen jälkeen vapaasti päättää palkittavien koirakoiden määrän ja palkitsemisperusteet.

Mittausohjeen päivitys ei saanut kannatusta

Hikility ry:n esitys koskien D10 mittausohjetta ja vain kertaalleen aiemmin mitattujen koirien uudelleen mittaamista aiheutti laajan keskustelun mittaamisesta. Hallituksen esitys kokoukselle oli, että muutosesitys käsitellään kokouksessa periaatepäätöksenä jatkaa sen valmistelua. Kaikkien vain kertaalleen mitattujen koirien uudelleen mittaamista pidettiin liian massiivisena ja resursseja vaativana toimenpiteenä suhteessa väärien mittaustulosten aiheuttamaan ongelmaan. Periaatepäätöstä esityksen jatkovalmistelusta ei kannatettu, joten Hikilityn esityksen valmistelua ei jatketa. Keskustelussa nousi esille useita parannusehdotuksia mittausprosessiin, niistä osa on jo ratkaistu meneillään olevassa kokoluokan määritysohjeen (D10) päivityksessä, mutta osa tullaan nostamaan keskusteluun esimerkiksi tuomaripäivillä.

Ilmoitusasioissa kokousväelle esiteltiin 0-rataprojektin vaihe ja edellä mainittu D10 eli kokoluokan määritysohjeen päivitysvaihe, sekä julkaistiin vuoden urheiljoiden nimet.

Tarkemmin kokouksen kulkuun voi tutustua tarkistusten jälkeen liiton kotisivulla julkaistavassa 2024 syyskokouksen pöytäkirjassa.