Suomen Agilityliiton huolikanava avaa tien koiran ja ohjaajan hyvinvoinnin parantamiseen lajin parissa

Suomen Agilityliitto on avannut lokakuussa 2024 huolikanavan, jonka kautta on mahdollista ilmoittaa agilityn piirissä tapahtuvaan häirintään, epäasialliseen käyttäytymiseen, syrjintään, kiusaamiseen, kilpailumanipulaatioon, koiran hyvinvointiin tai loukkaantumisiin liittyvistä asioita.

Tämän uuden kanavan avulla pyrimme keskittämään kaikki ilmoitukset yhteen viralliseen paikkaan, mikä mahdollistaa tehokkaamman ja kattavamman tapausten käsittelyn. Monesti saamme ilmoituksia epävirallisien kanavien kautta, mikä vaikeuttaa tapausten asianmukaista käsittelyä. Uuden kanavan myötä pystymme vastaamaan paremmin harrastajien huolenaiheisiin ja kohdentamaan resurssejamme toistuviin ongelmakohtiin.

On tärkeää huomata, että huolikanava on tarkoitettu tapauksille, jotka eivät kuulu Agilityliiton kurinpidon tai SUEKin vakavien eettisten rikkomusten piiriin. Kurinpitolautakunnassa käsiteltäviä asioita ovat muun muassa erimielisyysilmoitukset, tuomariraportteihin perustuvat selvitykset sekä SAGIn sisäiset menettelytapaerimielisyydet. Mikäli huolikanavan kautta tulee tietoon tapauksia, jotka kuuluvat joko kurinpidon tai SUEKin käsiteltäväksi, ilmoitamme tästä asianomaiselle.

Toivomme, että uusi huolikanava parantaa yhteisömme turvallisuutta ja hyvinvointia.

Ilmoituksien käsittely

Kaikki ilmoitukset käsitellään ehdottoman luottamuksellisesti ja kokonaisuudessaan niitä pääsevät tarkastelemaan vain kolme nimettyä henkilöä, yksi hallituksen jäsen (Marja Salomaa vuonna 2024), yksi kurinpidon jäsen (Leena Rantamäki-Lahtinen vuonna 2024) ja liiton toiminnanjohtaja (Tytti Käyhkö). Mikäli asia tarvitsee jatkokäsittelyä, nimetyt henkilöt voivat pyytää konsultaatioapua sopivilta asiantuntijoilta. Konsultaatiossa ilmoituksia käsitellään nimettömästi.

Ilmoitus tulee jättää omien yhteystietojen kera. Yhteystietoja käsitellään aina ehdottoman luottamuksellisesti. Ilmoittaja saa automaattisen kuittauksen ilmoituksen vastaanottamisesta ja olemme ilmoittajaan erikseen yhteydessä vain, mikäli asian selvittely vaatii ilmoittajalta lisätietoja. Aiheettomat ilmoitukset poistetaan välittömästi ja aiheelliset ilmoitukset siivotaan järjestelmästä kerran vuodesta.

Anonyymin ilmoituksen voi tehdä SUEKin Ilmo-kanavan kautta: ilmo.suek.fi. Lisäksi anonyymia tukea saat lisäksi Väestöliiton Et ole Yksin -chatista kaikissa häirintään liittyvissä asioissa osoitteessa etoleyksin.fi

Mikäli ilmoitus koskee rikosepäilyksi luokiteltavia asioita, olethan yhteydessä poliisiin tai alueesi valvontaeläinlääkäriin. Puutteellisilla tiedoilla jätetyt tai perusteettomiksi osoittautuvat ilmoitukset poistetaan järjestelmästä.

Huomaathan, että väärän ilmiannon tekeminen voi olla kunnianloukkaus. Huolikanavaa käytetään vain todellisiin ilmoituksiin, jotta voimme käyttää resurssit todellisten asioiden selvittämiseen.

Huolikanava löytyy Suomen Agilityliiton kotisivuilta Agilityurheilu -valikon alta.